Hoppa till innehåll

VERKSAMHETEN 2022

Mycket nöjda kunder

Två kvinnor och en man står framför ett bostadshus i Helsingborg. Mannen har Helsingborgshems logotyp på ryggen av jackan.

Mycket nöjda kunder

Det är cirka 20 000 helsingborgare som lever och bor i våra bostäder. Hyresgästerna har olika behov och önskemål för sitt hem. Varje månad har de möjlighet att välja om de ska behålla sitt kontrakt med oss eller om de ska välja en annan hyresvärd eller sätt att bo. Därför är det viktigt att våra kunder är nöjda med oss och sitt boende. Och vi har många nöjda kunder.

Men vi vill att fler ska vara riktigt nöjda med hur de bor, den service och det bemötande som vi levererar varje dag.

Mål och resultat

Vårt mål är att öka andelen ”mycket nöjda kunder”- det vill säga de hyresgäster som ger oss högsta betyg – en femma på en femgradig skala.  Under 2022 var 31 procent mycket nöjda med oss som helhet. Lägger vi till de som ger oss en fyra så kommer vi upp i 73 procent, vilket är en liten ökning sedan 2021 då vi låg på 71 procent.  Se nedan och läs om några av de insatser vi gjorde under året.

Resultat 2022
31 procent mycket nöjda kunder
Mål 2023
33 procent mycket nöjda kunder

Högt betyg på att laga och reparera

Helsingborgshems engagerade och proffsiga kvartersansvariga gör ett fantastiskt jobb hemma hos våra hyresgäster. När det gäller reparationer är nämligen våra kunder särskilt nöjda. Vi har de senaste två åren utbildat och kompetensutvecklat kvartersansvariga och förbättrat samarbetet med andra kompetenser internt och externt för att kunderna ska få rätt hjälp snabbt. Idag är 71 procent av våra hyresgäster mycket nöjda med resultatet och 82 procent ger våra kvartersansvariga och reparatörer toppbetyg när det gäller bemötandet.

En av Helsingborgshems kvartersansvariga

Fikor och aktiviteter med hyresgästerna

Coronapandemin fortsatte en bit in på 2022 men under våren började mycket återgå till det normala. Vi kunde anordna aktiviteter för våra hyresgäster igen. Vi hade flera träffar med hyresgästerna över en kopp kaffe, en grillad korv eller samlades kring en aktivitet. Ett exempel är de uppskattade kvartersfikorna på Dalhem som vi började med under året och även våra grannfikor på Lussebäcken, Miatorp, Högasten och Elineberg. För varje kvartersfika kom det fler och fler hyresgäster.

I början av hösten hade vi utomhusbio på Närlunda och olika gemensamhetsaktiviteter för dem som bor i området. Innan bion fanns det möjlighet att spela basket, delta i kicktävling och äta grillad korv. I september anordnade vi tillsammans med flera andra aktörer Plantandagen på Planteringen. Det blev en mycket uppskattad dag och kväll och nedanför kan du se ett filmklipp från dagen.

Inför julen ordnade vi flera julfikor och ett par större arrangemang ihop med andra aktörer.

Vi ser att aktiviteter och stärkta relationer med hyresgästerna ger oss mycket tillbaka – dels i form av feedback och frågor, dels att vi får ett ansikte på varandra och att detta bidrar till fler nöjda kunder. Hos Team Lussebäcken och Team Närlunda som har jobbat intensivt med relationsskapande syns en tydligt positiv trend vad gäller kundnöjdheten, som ökade med tre respektive fyra procentenheter under året.

Simskola för barn och vuxna

Även detta år kunde vi erbjuda simskola för barn och vuxna gratis till våra hyresgäster i samarbete med Helsingborgs simsällskap. Vi vet att simkunskaperna är väldigt olika i stadsdelarna i Helsingborg och det vill vi kompensera för så att fler kan känna sig trygga i vattnet. På sommaren hade vi simskola för barn på Filbornabadet och Råå vallar. Under hösten erbjöd vi även gratis simskola för våra vuxna hyresgäster över 18 år.

Under 8 veckor pågick simträningen och det fanns två nivåer – en nybörjarkurs för dem som är helt nya i vattnet och som ännu inte kan flyta eller ta några simtag, och en fortsättningskurs för dem som kan några simtag men behöver simträna och vara på djupt vatten.

Läs mer om Samira som deltog i vuxensimskolan i ett reportage på SVT Nyheter.

Mycket nöjda på Högasten och SällBo

Två av våra bostadshus som sticker ut i nöjdhet är vårt nybyggda Kungsörnen på Högasten och vårt sällskapsboende Sällbo.

På Kungsörnen var 57 procent av våra hyresgäster mycket nöjda med Helsingborgshem som helhet vilket är ett väldigt bra resultat. Det är ett bra kvitto på att de nybyggda husen lever upp till hyresgästerna förväntan. Särskilt nöjda är hyresgästerna med säkerhet mot inbrott och belysning i de allmänna utrymmena att det är enkelt att felanmäla och trivseln i området. Även kök, ytskikt och luftkvalitet. Detta är ett bra exempel på att vi lyckats med såväl själva bostaden som de gemensamma utrymmena och området som helhet.

Sällbo är fantastiskt, jag vill aldrig flytta. Det bästa med detta boende är att få lära känna nya människor och alla aktiviteter som finns som finns samt att alla bryr sig om varandra och hjälper till när det behövs.
Hyresgäst SällBo

I vårt sällskapsboende SällBo har vi fortsatt våra mest nöjda kunder. Där är 80 procent mycket nöjda enligt kundbarometern, och det är en fantastisk siffra. På SällBo delar de boende umgängesytor med andra och förväntas socialisera i vardagen.  De boende är sjuttioplussare och unga under 25 år. SällBo har fallit mycket väl ut och har sedan start och även under 2022 fått stor uppmärksamhet i såväl svensk som internationell media.

Jag gillar standarden och tycker färgerna är stilrena. Jag gillar tvättstugan som ligger i markplan. Det känns tryggt att gå ner där.
Maria Högasten

Kontakta oss fysiskt och digitalt

Vi fortsätter möta våra kunder på olika sätt efter behov. I dagsläget kan man möta oss fysiskt när man möter vår personal i bostadsområdet och i trapphuset eller om man kommer och besöker vårt Kundcenter. Vi har även chatt, mejl och telefon. Under pandemin kom idén med digitala lägenhetsvisningar som vi valde att prova under året. Det visade sig för många vara ett smidigt sätt att kunna se på ett potentiellt boende oberoende av tid och rum. Utifrån den feedback vi har fått till oss har digitala lägenhetsvisningar fallit väl ut och upplevts som en smidig lösning att se visningen direkt i mobilen och kunna titta många gånger. Det uppskattas både av dem som ska titta på bostaden, och även av dem som ska flytta ut.

Vi finns i sociala medier sedan flera år, på Facebook och LinkedIn, och 2022 startade vi ännu en kanal för Helsingborgshem företagsövergripande på Instagram där vi enkelt kan visa foto och rörlig bild.

Hur vi arbetar för att skapa ekonomisk utvecklingskraft kan du läsa om här.